Procesul Bologna

Procesul Bologna presupune adoptarea unei noi structuri a învăţământului superior cu următoarele modificări:

  • trecerea la un sistem bazat pe trei cicluri de studii
    • reducerea duratei ciclului universitar de licenţă
    • o mărirea duratei şi importanţei ciclului universitar de masterat
  • restructurarea sistemului doctoral

Siremul Bologna a fost adoptat de Universitatea ,,Al. I. Cuza” din anul universitar 2005 – 2006.

Studiile se desfăşoară pe trei cicluri de învăţământ, după cum urmează:

  • studii universitare de licenţă, cu durata de 3 ani (cu excepţia Facultăţii de Drept, Facultăţii de Fizică (Ştiinţe inginereşti aplicate), Facultăţii de Geografie şi Geologie (Inginerie geologică), Facultăţii de Teologie Ortodoxă (Teologie Pastorală)
  • studii de master, cu durata de 1,5 sau 2 ani
  • studii doctorale cu durata de 3 ani


Pentru studiile de licenţă, sistemul Bologna presupune studierea unui trunchi comun de discipline pe parcursul celor doi ani, apoi urmează un an de specializare. În sistem Bologna studenţii sunt reclasificaţi (buget/taxă), după fiecare an de studiu, în funcţie de mediile obţinute. Sistemul Bologna oferă şansa studenţilor sa-şi continue studiile în universităţile din ţările Uniunii Europene.

Orice student poate urma cursurile unei facultăţi de la o universitate din străinătate, la acelaşi profil, având aceeaşi continuitate, fără a da diferenţe, datorită Sistemului European de Credite Transferabile (ECTS). Studentul are posibilitatea ca într-un an universitar să acumuleze 60 de credite, a căror valoare este aceeaşi în toate universităţile din ţările Uniunii Europene.

La Universitatea ,,Al. I. Cuza” s-au stabilit câte 5 credite pentru fiecare disciplină. Studenţii care finalizează studiile de licenţă în sistemul Bologna, care doresc să predea în învăţămămtul liceal, trebuie să urmeze şi cursuri de masterat, la care se adaugă modulul psiho-pedagogic. Absolvenţii studiilor de licenţă în sistemul Bologna pot preda, dacă nu au urmat şi cursurile de master sau studii aprofundate, doar în învăţământul preuniversitar obligatoriu, la nivelurile preşcolar, primar, gimnazial şi la şcolile de arte şi meserii.

Leave a Reply

Your email address will not be published.