29.01.2019 de la ora 19.00 – Take, Ianke și Cadîr – regia Ion Sapdaru
„Pentru mine, Take, Ianke si Cadîr, este o provocare. Am evitat de câteva ori s-o pun în scenă din diverse motive. Ori cei care veneau cu propunerea nu mă convingeau, ori eu rătăceam în alte zone ale teatrului contemporan, etc.. La teatrul ,,Ateneu” am găsit în sfârșit echipa.
Anul acesta, piesa împlinește venerabila vârstă de 87 de ani și se pare că e cea mai jucată piesă românească de la momentul scrierii. Nu cunosc un teatru în România sau Moldova unde această piesă să nu fi fost montată. În primul rând pentru că oferă actorilor partituri rar întâlnite dar și mesajul piesei este mereu actual. O simplă poveste a trei negustori mărunți, de diferite etnii care se confruntă la un moment dat cu o dilemă mare. Dragostea copiilor sau oprobriul ,,mahalalei”, a cutumelor strămoșești și bariera religioasă. Personajele piesei parcurg un drum anevoios spre un final fericit în care soluția e una singură – dragostea.
Există în piesă un schimb de replici care m-a determinat să fac acest spectacol:
Ianke: Dar ce faceți din copil? Un evreu, un creștin?
Ana: Un om, papa! Mai departe să nu ne gândim! ”
Ion Sapdaru, Iasi, ianuarie 2019
Distribuție:
Take – Dumitru Florescu
Ianke – Codrin Dănilă
Cadîr – Daniel Onoae
Ana – Alexandra Macovei
Ionel – Gelu Ciobotaru
Safta – Alexandra Paftală
Ilie – Sorin Cimbru
Regie și coloană sonoră: Ion Sapdaru
Decor: Cătălin Târziu
Costume: Alina Dincă Pușcașu
Asistent regie: Francisc Bucur
Video: Alexandru Amargheoalei
Sinopsis:
Sinopsis comedia ,,Take, lanke și Cadîr”, regia Ion Sapdaru
Într-un orășel de provincie moldovenească își duc traiul tihnit trei mici negustori de etnii diferite: Take, care este român, lanke, evreul și turcul Cadîr. Fiecare dintre ei ține câte o prăvălie modestă în una dintre mahalalele de la periferia orășelului, acoperind micile nevoi ale locuitorilor, români sau evrei. Viața celor trei se desfășoară lent, fără evenimente majore, într-un soi de plăcută toropeală, este statornicită pe o prietenie îndelung verificată și reconfirmată în fiecare zi. Casele le sunt identice, Take și lanke vând cam aceleași produse, își „împrumută” unul altuia clienți pentru a nu se concura și a nu câștiga unul în defavoarea celuilalt. Cadîr are o prăvălie cu coloniale de care nu vând ceilalți doi. Take și lanke iau masa pe terasele din spatele caselor lor, aproape lipite, mâncând fiecare din mâncarea lui „ovreiască” sau „românească”, dar neezitând să-i ofere și celuilalt din bucatele sale.
Cu toate acestea, pentru a respecta cutuma, lanke declară: „Ovreiu să mănânce la masa lui ovreiască și creștinul la masa lui creștinească”.
Echilibrul acesta perfect este brusc amenințat de venirea Anei (fiica lui lanke) și a lui Ionel (fiul lui Take), care se aflau la studii la București, la Academia Comercială. Nu atât sosirea lor complică lucrurile, cât hotărârea acestora de a se căsători. Șocul este resimțit de Take și de lanke care, deși își iubesc copiii și se străduiesc pentru „fericirea” lor, trebuie să lupte mai întâi cu ei înșiși și apoi cu gura mahalalei care n-ar accepta o asemenea deviere de la legea strămoșească. Lui Take îi este frică de „bocluc”, iar lui lanke de falimentul afacerii sale în situația în care evreii ar mai înceta să târguiască de la Ianke, iar românii de la Take. În inima lor de părinți iubitori, amândoi ar accepta căsătoria, dacă nu s-ar teme de reacția „comunității” și de ,,gura lumii’’.
Amândoi acceptă în cele din urmă soluția salvatoare avansată de Cadîr: cei doi tineri să fugă.
„Cadîr bine gândit”, zice turcul, „și scăpare bun găsit. Voi trebui copii lăsăm fugim departe voi ei fugit sus ia tren voi nimic, știut. La lume spus voie nu dat și copii singur, fără voie plecat”. Toate neliniștile și spaimele lui Ianke și Take, tot zbuciumul lor sufletesc primesc în cele din urmă o rezolvare.
Cadîr se folosește de tot felul de șiretlicuri pentru a-i ajuta pe cei doi tineri (îi ascunde și adăpostește în casa sa, le face rost de capital pentru a porni o afacere prosperă în asociere cu el – banii fiind luați de la Take și Ianke, le oferă cu generozitate toată bruma de bani, două mii de lei, economisită de-a lungul unei vieți. Noua prăvălie pe care o vor deschide „în asociație” se va numi „La Europa” pentru că „acolo și turca și ovrei și creștin estem”.
Mesajul este apăsat exprimat în final de Ana, spre a spulbera definitiv ezitările lui Ianke: „Dar ce faceți din copil”? se interesează Ianke: „Un om, papa, vine prompt raspunsul”.
,,Take, Ianke și Cadîr’’ rămâne o operă semnificativă din două perspective: a scrisului lui Victor Ion Popa și a literaturii dramatice românești din perioada interbelică.
31.01.2019, de la ora 18.00 – Te iubesc, TATĂ, regia Iuliana Moraru
Spectacolul de teatru „Te iubesc, TATĂ!”, se adresează adolescenților ,dar și celor care se simt cu sufletul tânăr! Un spectacol tulburător în care cu siguranță ne vom regăsi. Destinul Verei poate fi destinul tău ,sau tatăl tău poate semana cu cel al Verei ,sau poate relația ta cu mama ta e la fel ca cea pe care o are Vera cu mama ei…Vino sa te convingi singur! Un spectacol care ne face să reflectăm asupra vieții care ne scapă atât de ușor printre degete…Un spectacol despre relațiile interumane care astăzi nu mai au aceeași valoare în existența noastră…Vă așteptăm cu drag să râdeți, să plângeți și să empatizați cu Vera( sau poate să priviți mai profund în sufletele voastre)! 50 de minute de incursiune în viața Verei, a ta, a ei, a lui…
Joi, 31 ianuarie 2019, ora 18:00, Sala Mică de Spectacole a Ateneului din Iași.
31.01.2019, de la ora 19.00 – Sfârșit sau un nou început – regia Elvis Paul Gache
Vă invităm la spectacolul coregrafic „Sfârșit…sau un nou început?”, regia Elvis Paul Gache, care va avea loc Joi, 31 Ianuarie 2019, ora 19:00, în Sala Mare de Spectacole a Ateneului din Iași!
Spectacolul Sfârșit…sau un nou început? prezintă povestea unui tânăr dansator care trebuie să meargă în scurt timp la o audiție pentru angajarea într-o companie prestigioasă de dans. Dar stresul și presiunea sunt prea mari și îl macină atât de tare încât, deși s-a pregătit intens, în drum spre audiție, se prăbușește pe stradă și face stop cardiac. O echipă medicală apare în scurt timp, cât oamenii din jurul său încearcă să îi acorde primul ajutor, însă ceva magic se întâmplă: un înger își face apariția, sub forma unei tinere fete, care este pregătită să îl ia sus, la cer. După un moment de dans între cei doi, tânărul dansator se trezește în camera sa, cu alarma de dimineață; totul a fost un vis; încă nu plecase. Fericit și încrezător, merge la audiție și dansează foarte bine. Dar apoi, în drum spre casă, are parte de o mare surpriză: întâlnește în parc, pe o bancă, o fată îmbrăcată în negru, cu chipul îngerului din visul său…sfârșit?…sau un nou început?…un sfârșit tragic, mult prea devreme, ori un nou început, dar în viața de Apoi.
Personaje:
Personaj principal/P1: Alexandru Radu
Ingerul/P2: Georgiana Dimitrescu
Maestrul de balet/P3: Dan Berihoi
Dansator/P4: Maria Cotorobai
Dansator/P5: Andrei Dexamir
Dansator/P6: Alice Tudurii
Dansator/P7: Erika Pinzano
Dansator/P8: Cristina Pavone
Dansator/P9: Alice Veliche
Dansator/P10: Razvan Vieriu
Asistent medical/P11: Andrei Dexamir
Asistent medical/P12: Alice Tudurii
Fata misterioasă/P13: Georgiana Dimitrescu
31.0.2019, de la ora 21.00 – Captivă în întuneric, regia Pamela Tănasă – Gache
Vă așteptăm la spectacolul coregrafic „Captivă în întuneric” Joi, 31 Ianuarie 2019, ora 21:00.
Captivă în întuneric prezintă povestea unei tinere violoniste care, după o ceartă cu părinții săi, în urma căreia credea că și-a omorât accidental tatăl, înnebunește și este internată într-un spital pentru bolnavi cu afecțiuni psihice. Spectacolul începe cu un moment de dans grandios și plin de energie, în stilul spectacolelor de pe Broadway, cu lumini exorbitante și costume sclipitoare, parcă ireale…ireale, pentru că așa și este. Acest moment este un vis, un produs al imaginației pacientei care, captivă într-o lume întunecată, refuză inițial să înfrunte realitatea în care se află. În acest spital, doctorul și cei doi asistenți ai săi încearcă să o ajute să treacă peste șocul ce i-a marcat viața și i-a provocat acest dezechilibru psihic, însă fără succes. În speranța vindecării, părinții ei o vizitează și îi arată că nu are de ce să stea internată acolo, deoarece tatăl ei este bine și o așteaptă acasă. Însă această vizită nu face decât să sădească în mintea bolnavă a pacientei gândul că, de fapt, ascunzându-i adevărul, doctorul este cel care îi făcea rău și o ținea captivă în acest întuneric, declanșând în interiorul ei sentimente extrem de puternice și violente, care răbufnesc și se materializează sub forma unor personalități multiple. Acestea preiau niște atribute malefice cu ajutorul unei oglinzi ce reprezintă, în mintea sa bolnavă, un portal, o poartă către altă lume macabră, sinistră, sumbră. Personajele care interpretează aceste entități o urmăresc peste tot, stau mereu în umbră, la pândă și o împing să facă cele mai îngrozitoare fapte, dându-i parcă putere: îi omoară pe doctor și pe cei doi asistenți, iar aceștia se întorc din lumea de dincolo pentru a-i tulbura liniștea.
Personalități multiple, dedublare a eului, entități macabre ori fantasme, fiecare privitor le poate numi cum dorește, însă un singur lucru e cert: totul se întâmplă în mintea bolnavă a pacientei și totul poate fi oprit tot acolo. Acesta este mesajul pe care vreau să îl transmit; iar la final, să existe o singură întrebare în gândul tuturor celor care au privit spectacolul: „până unde poate merge o persoană dezechilibrată psihic, dacă rămânem nepăsători și nimeni nu o poate ajuta să se vindece?”
Distribuție:
Pacienta – Pamela Tănasă-Gache (Balerină O.N.R.I., absolventă U.N.A.G.E.)
Doctorul – Elvis Paul Gache (Balerin O.N.R.I., absolvent U.N.A.G.E.)
Asistent medical – Andrei Dexamir (Balerin O.N.R.I., absolvent U.N.A.G.E.)
Asistent medical – Răzvan Vieriu (Balerin O.N.R.I.)
Personaj imaginar târâtor – Erica Pinzano (Balerină O.N.R.I.)
Personaj imaginar târâtor – Cristina Pavone (Balerină O.N.R.I.)
Personaj imaginar târâtor – Alexandru Bogdan Radu (Balerin O.N.R.I., student U.N.A.G.E.)
Personaj imaginar animalic – Claudia Tudorache (Balerină O.N.R.I., studentă U.N.A.G.E.)
Personaj imaginar diavolul alb – Maria Cotorobai (Balerină O.N.R.I., studentă U.N.A.G.E.)
Personaj imaginar fantomatic – Georgiana Dimitrescu (Balerină O.N.R.I., studentă U.N.A.G.E.)
Personaj imaginar mercur lichid – Alice Veliche (Studentă U.N.A.G.E.)
Mama – Gabi Costăchioaie (Balerină O.N.R.I.)
Tatăl – Alexandru Sebeși (Balerin O.N.R.I.)
Violonistă reală – Oana Mironescu (Violonistă O.N.R.I.)
Trupa de dansatori – Quasar Dance – Coordonator/coregraf Alexandru Ignat
02.02.2019, de la ora 11.00 – Cei trei purceluși, Marionnette Show
Cei trei frați, Naf, Nif și Nuf sunt puși pe șotii de dimineață până seara și se distrează de minune în compania copiilor. Povestea celor trei purceluși va fi spusă de noi Sâmbătă, 2 februarie 2019, ora 11:00, la Ateneul din Iași!
Personajele vor să transmită copiilor mesaje care o să-i ajute pe viitor. Un prim mesaj spune că este bine mereu să ascultăm de fratele sau de sora mai mare, un al doilea – că este bine să ne distrăm dar trebuie și să muncim, că mereu vom găsi ajutor și sprijin din partea fraților, că e bine să ne gândim din timp la ceea ce avem de făcut, că atunci când unde sunt mulți puterea crește și că iubirea și grija de frați, de familie învinge mereu.
Trupa Marionnette Show vă invită la spectacolul „Cei trei purceluși” care va avea loc Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, ora 10.00, în Sala Mare de Spectacole „Radu Beligan”
02.02.2019, de la ora 19.00 – Take, Ianke și Cadîr – regia Ion Sapdaru
„Pentru mine, Take, Ianke si Cadîr, este o provocare. Am evitat de câteva ori s-o pun în scenă din diverse motive. Ori cei care veneau cu propunerea nu mă convingeau, ori eu rătăceam în alte zone ale teatrului contemporan, etc.. La teatrul ,,Ateneu” am găsit în sfârșit echipa.
Anul acesta, piesa împlinește venerabila vârstă de 87 de ani și se pare că e cea mai jucată piesă românească de la momentul scrierii. Nu cunosc un teatru în România sau Moldova unde această piesă să nu fi fost montată. În primul rând pentru că oferă actorilor partituri rar întâlnite dar și mesajul piesei este mereu actual. O simplă poveste a trei negustori mărunți, de diferite etnii care se confruntă la un moment dat cu o dilemă mare. Dragostea copiilor sau oprobriul ,,mahalalei”, a cutumelor strămoșești și bariera religioasă. Personajele piesei parcurg un drum anevoios spre un final fericit în care soluția e una singură – dragostea.
Există în piesă un schimb de replici care m-a determinat să fac acest spectacol:
Ianke: Dar ce faceți din copil? Un evreu, un creștin?
Ana: Un om, papa! Mai departe să nu ne gândim! ”
Ion Sapdaru, Iasi, ianuarie 2019
Distribuție:
Take – Dumitru Florescu
Ianke – Codrin Dănilă
Cadîr – Daniel Onoae
Ana – Alexandra Macovei
Ionel – Gelu Ciobotaru
Safta – Alexandra Paftală
Ilie – Sorin Cimbru
Regie și coloană sonoră: Ion Sapdaru
Decor: Cătălin Târziu
Costume: Alina Dincă Pușcașu
Asistent regie: Francisc Bucur
Video: Alexandru Amargheoalei
Sinopsis:
Sinopsis comedia ,,Take, lanke și Cadîr”, regia Ion Sapdaru
Într-un orășel de provincie moldovenească își duc traiul tihnit trei mici negustori de etnii diferite: Take, care este român, lanke, evreul și turcul Cadîr. Fiecare dintre ei ține câte o prăvălie modestă în una dintre mahalalele de la periferia orășelului, acoperind micile nevoi ale locuitorilor, români sau evrei. Viața celor trei se desfășoară lent, fără evenimente majore, într-un soi de plăcută toropeală, este statornicită pe o prietenie îndelung verificată și reconfirmată în fiecare zi. Casele le sunt identice, Take și lanke vând cam aceleași produse, își „împrumută” unul altuia clienți pentru a nu se concura și a nu câștiga unul în defavoarea celuilalt. Cadîr are o prăvălie cu coloniale de care nu vând ceilalți doi. Take și lanke iau masa pe terasele din spatele caselor lor, aproape lipite, mâncând fiecare din mâncarea lui „ovreiască” sau „românească”, dar neezitând să-i ofere și celuilalt din bucatele sale.
Cu toate acestea, pentru a respecta cutuma, lanke declară: „Ovreiu să mănânce la masa lui ovreiască și creștinul la masa lui creștinească”.
Echilibrul acesta perfect este brusc amenințat de venirea Anei (fiica lui lanke) și a lui Ionel (fiul lui Take), care se aflau la studii la București, la Academia Comercială. Nu atât sosirea lor complică lucrurile, cât hotărârea acestora de a se căsători. Șocul este resimțit de Take și de lanke care, deși își iubesc copiii și se străduiesc pentru „fericirea” lor, trebuie să lupte mai întâi cu ei înșiși și apoi cu gura mahalalei care n-ar accepta o asemenea deviere de la legea strămoșească. Lui Take îi este frică de „bocluc”, iar lui lanke de falimentul afacerii sale în situația în care evreii ar mai înceta să târguiască de la Ianke, iar românii de la Take. În inima lor de părinți iubitori, amândoi ar accepta căsătoria, dacă nu s-ar teme de reacția „comunității” și de ,,gura lumii’’.
Amândoi acceptă în cele din urmă soluția salvatoare avansată de Cadîr: cei doi tineri să fugă.
„Cadîr bine gândit”, zice turcul, „și scăpare bun găsit. Voi trebui copii lăsăm fugim departe voi ei fugit sus ia tren voi nimic, știut. La lume spus voie nu dat și copii singur, fără voie plecat”. Toate neliniștile și spaimele lui Ianke și Take, tot zbuciumul lor sufletesc primesc în cele din urmă o rezolvare.
Cadîr se folosește de tot felul de șiretlicuri pentru a-i ajuta pe cei doi tineri (îi ascunde și adăpostește în casa sa, le face rost de capital pentru a porni o afacere prosperă în asociere cu el – banii fiind luați de la Take și Ianke, le oferă cu generozitate toată bruma de bani, două mii de lei, economisită de-a lungul unei vieți. Noua prăvălie pe care o vor deschide „în asociație” se va numi „La Europa” pentru că „acolo și turca și ovrei și creștin estem”.
Mesajul este apăsat exprimat în final de Ana, spre a spulbera definitiv ezitările lui Ianke: „Dar ce faceți din copil”? se interesează Ianke: „Un om, papa, vine prompt raspunsul”.
,,Take, Ianke și Cadîr’’ rămâne o operă semnificativă din două perspective: a scrisului lui Victor Ion Popa și a literaturii dramatice românești din perioada interbelică.
03.02.2019, de la ora 11.00 – Iepurele și Ariciul – Marionnette Show
Ce poate fi mai frumos decât o prietenie sinceră? Iepurele și prietenul său ariciul transmit copiilor idei foarte frumoase și în același timp foarte puternice despre conceptul de prietenie. Vă invităm să faceți cunoștință cu personajele jucăușe și amuzante.
Astfel copiii vor ajunge la învățăminte precum: un prieten adevărat este cel care este alături de tine și la bine și la rău, dacă atunci când simți că nimeni nu te mai poate ajuta, prietenul este acolo pentru tine, că este mult mai bine să trăiești alături de cineva decât de unul singur și că o prietenie adevărată se recunoaște mai ales în momentele dificile pe care le întâmpini.
Trupa Marionnette Show vă invită la spectacolul „Iepurele și ariciul”, duminică 3 Februarie 2019, ora 11:00 în Sala Mare de Spectacole „Radu Beligan” a Ateneului din Iași.
03.02.2019, de la ora 19.00 – Dineu cu proști, regia Sebastian Bădărău
Vă așteptăm la spectacolul de teatru „Dineu cu proști”, de Francis Veber – regia, traducerea și adaptarea Sebastian Bădărău.
Duminică, 3 februarie 2019, ora 19:00, în Sala Mare de Spectacole „Radu Beligan”.
Pierre Brochant, un mare editor parizian, organizează în fiecare miercuri, împreună cu prietenii lui, un „dineu cu proști”. Conceptul e simplu: fiecare invitat aduce la cina un „prost”, fără ca acesta să știe de ce este adus și prostul este încurajat să vorbească ore în șir despre viața lui. La sfârșitul cinei se decernează un trofeu câștigătorului.
Pierre crede că în seara asta a tras un tun, fiindcă a găsit un specimen ca nimeni altul până acum: Francois Pignon, colecționar de machete de chibrituri. Doar că miercurea asta Pierre are o criză de sciatică și ajunge să se bazeze pe Francois să-i rezolve toate probleme de căsnicie, afaceri și prieteni.
Cuvântul Regizorului:
„Dineu cu Proști” e un spectacol despre triumful inocenței și al onestității în fața minciunii și al derizoriului. Despre cum lumea împarte oamenii în alb și negru, în proști și deștepți, prejudecăți bazate pe valorile burgheze de acum o sută de ani. Francois nu deține armele sociale corespunzătoare pentru a fi considerat deștept. E sensibil, iertător, onest și prin urmare luat de prost. Pierre deține toate aceste arme dar la nivel interior este mult mai pierdut și singur decât Francois, care știe să trăiască în prezent și să se bucure de orice clipă. Una dintre cele mai de success comedii ale ultimilor ani, piesa a fost montată și pe Broadway și tradusă în 18 limbi. Pentru prima oară montată la Iasi, spectacolul nostru va face cu siguranță să vă apropiați cu empatie față de cei considerați „mai slabi” sau „săraci cu duhul” și să râdeți măcar de valorile astea învechite de care pomeneam.”
Distribuția:
Pierre Brochant – Andrei Ciobanu
Francois Pignon- Codrin Dănilă
Christine Brochant- Erica Moldovan
Juste Leblanc – Daniel Onoae
Marlene Sorasa – Alexandra Paftală
Lucien Cheval – Dumitru Florescu
Costume: Alina Dincă – Pușcașu