Cum învăţăm mai bine? Sfaturi de la Centrul de Carieră

IrinaSubredu05
Irina Şubredu este consilier în cadrul Centrului de Carieră – cariera.uaic.ro

Sesiunea este perioada în care ne bombardăm creierul cu un număr impresionant de informații și avem pretenția de a reține cât mai multe din ele. Ne-am creat ritualuri proprii de învățare exploatând capacitățile noastre de memorare. Unii își colorează sesiunea cu markerul, alții se întâlnesc cu colegii pentru a învăța în grup. Metodele diferă de la student la student, dar scopul este același: promovarea examenelor. Și nu oricum, ci la sfârșit, când se trage linie rezultatul să ne aducă fiecăruia câte o cunună de lauri.

Ce să faci pentru a memora mai multe informații și cum să-ți manageriezi timpul astfel încât să reușești să te pregătești pentru fiecare examen ne spune Irina Șubredu, psiholog al Centrului de Informare Profesională, Orientare în Carieră și Plasamanet (CIPO) de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

 

360.uaic.ro: Acum că ne aflăm în febra examenelor cum să facem să memorăm  mai mult într-un timp mai scurt?

Irina Șubredu: Pot să spun cum să faceți să memorați mai mult, dar o să-ți spun din start că nu cred că ăsta-i scopul. Dacă memorezi mai mult într-un timp scurt reușești să treci de examene, de preferabil cu note mari, dar când o să încerci peste o perioadă să-ți amintești lucrurile n-o să mai funcționeze așa de bine. Cum să memorezi mai mult are legătură cu felul în care funcționează creierul. Trebuie să fii atent când se predă prima dată sau când citești prima dată, după care trebuie să lucrezi cu materialul, după care trebuie să găsești o semnificație, să legi informațiile unele de altele și asta crește volumul de informații pe care trebuie să ți-l amintești.

 

360.uaic.ro: Cum face față creierul fluxului de informații pe care-l primește deodată?

Irina Șubredu: Creierul are reguli pe care e bine să le cunoști. În momentul în care l-ai bombardat cu  un număr suficient de mare de informații, acesta se oprește din învățat.  Și după aceea sunt puține lucruri pe care le poți face ca să treci dincolo de pragul ăsta. Cel mai bine ar fi să previi momentul acesta.

 

infografic_sesiune
Click pentru a vedea imaginea completă

 

360.uaic.ro: Într-un clasament al metodelor de învățare care este metoda ce ocupă locul I?

Irina Șubredu: Depinde în mare măsură de cine învață pentru că metodele potrivite de învățare pentru unele persoane nu se potrivesc la altele. Aici trebuie să ții cont și de stilurile de învățare, și de materialul care este învățat pentru că, deși o persoană poate să aibă un stil de învățare preponderent vizual, alții preponderent auditiv s-ar putea ca acest lucru să difere foarte mult în funcție de materialul despre care vorbim. Metodele de învățare sunt adaptate la persoana care învață și la conținutul care este de învățat. De exemplu, cei care sunt vizuali dacă folosesc șapte culori în timp ce-și structurează materialul sau dacă folosesc mind maps reușesc să structureze mai bine conținutul de informații. Dacă ai trecut o dată prin materie și ai reușit să identifici care sunt punctele cheie și le subliniezi pe acelea, e foarte ușor ca atunci când te întorci să te uiți pe cuvintele acelea si nu citești tot materialul. În timp ce sunt oamenii care învață foarte bine dacă citesc cu voce tare și se aud. Sunt oameni care învață bine din interacțiunea cu ceilalți, ei beneficiind foarte mult de grupurile de studiu. E felul în care reușesc să memoreze informația cel mai usor. Sunt alții face învață experimentând efectiv. Sunt unii care mestecă gumă sau dau dintr-un picior în timp ce învață. Toate acestea au rolul lor în procesul de învățare.

360.uaic.ro: Cum e cu învățarea pe de rost?

Irina Șubredu: Învățarea pe de rost are rolul de a te duce dincolo de sesiune, de a obține note mari, dar tocmai că e o învățare pe de rost, pe termen lung nu ajută.

 

360.uaic.ro: Cum facem să ne manageriem timpul, astfel încât să avem timp de învățare pentru fiecare materie în parte?

Irina Șubredu: Prima, cea mai importantă, e prioritizarea. Pur și simplu te apuci și-ți faci o listă cu tot ce ar trebui să încapă pe unitatea de timp. Să zicem că ai o saptămână, sau două sau o lună de sesiune și atunci pui pe listă tot ce ai de făcut: toate materiile la care ai examen, tot ce mai încape pe lângă materii şi altele. După care stabilești o măsura a felului în aceste lucruri sunt importante pentru tine. Și așa decizi. Nu e o rețetă care funcționează întotdeauna, deoarece  pentru noi este mult mai simplu să amânăm și să alegem în fiecare moment lucrurile care sunt mai ușoare și mai plăcute, în detrimentul celor care sunt neplăcute, dar care ne-ar fi folositoare pe termen lung. De principiu, e bine să știm tot ceea ce trebuie să facem pe unitatea de timp și lucrurile acelea să le alegem în funcție de importanța lor pentru noi și pentru scopurile noastre pe termen lung. Motivația este e o altă chestiune importantă, iar ea poate să difere de la o persoană la alta. Cineva care riscă să fie dat afară din cămin dacă-și pierde bursa și n-are din ce să-și plătească facultatea are o motivație, cineva care vrea să fie șef de promoție are altă motivație, cineva care învață fiindcă vrea să fie bun în profesia lui are o altă motivație.

Leave a Reply

Your email address will not be published.