de Felix Aftene
Am remarcat că în cazul relaţiei artist-atelier, sintagma “Omul sfinţeste locul” funcţionează perfect, după cum aş spune şi că atelierul reflectă dimensiunea lumii artistului. Atelierul, de asemenea, la rândul său cred că poate modela şi influenţa creaţia artistului. Se creează un soi de magnetism-dialog între fiinţa vie şi materia inertă ce compune spaţiul atelierului.
Artistul se alimentează şi înconjoară de obiecte reper, pe fundamentul cărora se clădeşte lumea sa imaginară, ce mai apoi o transpune în operă. Astfel cred că se explică faptul că lucrările realizate într-o tabără de creaţie, în alt spaţiu, alt mediu, sunt diferite de lucrările de atelier. Evident că şi aceste rupturi de ritm sunt benefice creaţiei artistice.
Am reusit de multe ori ca prin analogie cu obiectele de studiu din atelier să pot găsi soluţii de rezolvare a unor probleme legate de compoziţie, raport, cromatică, structură.
Atelierul este asemenea unei piste de lansare în lumea imaginară, lume ce poate fi mai plină de trăiri intense decât cea din viaţa cotidiană, funcţie de acumulările fiecăruia. Lumea imaginară este mult mai profundă decât cea imediată, cotidiană, care oricum se transpune instant în memorie, ce a fost ieri sau ce va fi mâine, ţine deja de zona interpretativă. Unele detalii se accentuează în timp ce altele dispar.
Lumea imaginară s-a născut odată cu omul iar acest înger cred ca i-a facut viaţa mai frumoasă, aici cred că este şi originea artelor.
Revenind la ideea de atelier, pot spune că este un spaţiu în care se plămădeşte o lume. Ca artist, dacă eşti convins de acest lucru, poţi transmite emoţie, ceea ce este esenţial în creaţia artistică. Dar pentru a reuşi să te păcăleşti, foloseşti tot felul de pârghii, aduni în jur lucruri ce permanent au puterea să vibreze în ochii tăi şi să te încarce. E bine ştiut că în tot ceea ce faci îţi este mult mai uşor daca te găseşti în starea optimă.
Tot în atelier, ca ucenic, poţi lua microbul artei, acolo lucrurile capătă o formă spirituală. De multe ori am plecat în anii de liceu din atelierul maestrului meu Ion Neagoe cu lucrări în care mă autodepăşeam vizibil, aceleaşi teme reluate în atelierul şcolii erau mai puşin consistente.
Atelierul este un spaţiu intim destinat intrării în transă, este o stare în care nu există timp, facturi, dureri, lipsuri, miros, evident că exagerez puţin.
Felix Aftene este unul dintre cei mai cunoscuţi artişti plastici ieşeni. Mai multe detalii despre activitatea sa puteţi găsi la adresa http://www.felixaftene.ro/