Peste 1800 de elevi din Iaşi, dar şi din alte judeţe ale Moldovei, au avut posibilitatea să devină mici fizicieni pentru câteva ore. Timp de şase zile, în perioada 2-7 aprilie, Facultatea de Fizică a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” şi-a Deschis Porţile, la propriu, aceştia având oportunitatea să cunoască ce studiază şi cum se desfăşoară activitatea unei astfel de Facultăţi.
Cu această ocazie, elevii, de toate vârstele, din clasele primare până la cele de liceu, au explorat domeniile fizicii alături de profesori, cercetători şi studenţi ai Facultăţii, vizitând laboratoarele didactice şi pe cele de cercetare, participând la o serie de discuţii libere, prezentări şi experimente interactive, dar şi la un tur ghidat prin amfiteatrele de curs.
Mulţi dintre ei au avut oportunitatea să vadă pentru prima oară un laborator de fizică, dar şi să îşi satisfacă numeroase curiozităţi referitoare la ce înseamnă şi cum este să fii student la o astfel de Facultate. „Probabil vă întrebaţi de ce ar trebui să daţi la Fizică?”, i-a întrebat Florin Unga, masterand al Facultăţii de Fizică şi îndrumător al activităţilor din cadrul evenimentului. „Răspunsul este simplu: Pentru că fizica este în orice”, le-a spus tot el. Iar de acest lucru, elevii s-au convins până la sfârşitul vizitei. Pătrunşi într-o „lume necunoscută pentru unii, dar foarte primitoare”, cum spunea o elevă din Botoşani, aceştia au fost surprinşi să vadă că, zi de zi, se întâlnesc în viaţa lor cu fenomenele prezentate în laboratoare.
Lasere, raze X si poze în infraroșu
În doar câteva minute, elevii au vizitat laboratoarele de Optică, Biofizica, Mecanică, Spectroscopie şi Plasmă, asistând la experimente dintre cele mai diverse, mai simple, care pot fi realizate şi acasă, sau mai complicate, unele dintre ele realizate chiar de către studenţii Facultăţii de Fizică. Cele mai savurate au fost însă cele cu laser (chiar dacă l-au putut privi doar pentru cinci secunde, a fost de ajuns), descărcările electrice în plasmă, producerea fulgerelor în laborator, creșterea cristalelor și determinarea cu raze X a structurii acestora. Nici efectele optice speciale nu au fost mai prejos, elevii având posibilitatea să afle cum se reflectă lumina, cum se formează curcubeul, dar mai ales de ce anume au nevoie pentru a-şi construi singuri o lunetă. Totodată, au văzut care sunt instrumentele de măsurare a timpului şi cum se poate determina precizia acestora.
De asemenea, elevilor le-a fost prezentată şi aparatura, printre care camera în infraroşu, având oportunitatea să fie fotografiaţi şi chiar să intre în posesia acestor imagini: „Am modificat puţin camera tocmai pentru a le putea face câteva poze. Acestea vor fi publicate pe site-ul Facultăţii şi pe Facebook. Camera nu este unica de la noi din ţară, mai sunt însă doar două de acest fel”, a specificat Florin Unga.
Pe lângă aplicaţiile practice, elevii au avut parte şi de prezentări scurte ale unor concepte de bază pentru a putea înţelege fenomenele din domeniul fizicii mai uşor, cum ar fi ce este plasma şi cum se produce ea în laborator. Tot în cadrul acestor prezentări, Aurelia Apetrei, cercetătoare a Departamentului de Biofizică, le-a precizat importanța domeniului de cercetare şi le-a povestit despre proiectele care se desfăşoară, în prezent, în laboratoarele de acest fel, cum ar fi secretele antibioticelor viitorului. „Am ales să fac o prezentare pentru că ceea ce se vede cu ochiul liber poate nu e foarte fascinant, în schimb, ceea ce se întâmplă la nivel molecular, la dimensiuni înalte, este cu adevărat spectaculos, dar aceste lucruri ar fi fost greu de văzut într-un experiment”.
„Vizionările din laboratoare i-au stimulat, i-au pus pe gânduri.”, spun profesorii elevilor
Printre prezentări, experimente şi întrebări, elevilor le-au fost prezentate oferta educaţională, dar şi motivele pentru care ar putea să devină studenţi la Fizică: „În primul rând, materia acestei Facultăţi este foarte frumoasă, locurile la buget sunt multe, sunt însă prea puţini oameni. Avem laboaratoare de cercetare, colaborări internaţionale, foarte multe burse, aproximativ 60 % dintre studenţii noştri au burse, și multe altele”, a explicat unul dintre îndrumătorii activităţilor acestui eveniment.
Dacă s-au aflat viitori studenţi fizicieni printre cei prezenţi, profesorul Toma, asociat la Facultatea de Fizică, spune că da şi că scopul acestui eveniment a fost acela de a-i stimula pe elevi: „Noi aruncăm sămânţă pe un teren, ea poate să cadă într-un loc unde există umiditate, unde solul are anumite calităţi, poate să cadă şi pe o piatră sau undeva unde nu plouă, de aceea nu putem să ne aşteptăm la recoltă dacă nu semănăm. Iar noi asta facem, semănăm. Acolo unde aruncăm noi sămânţa însemnând tot ceea ce facem noi acum pentru ca să atragem către Facultate. Ne bucurăm că au venit în număr atât de mare şi nu numai că au venit, ci că şi sunt interesaţi. Au văzut lucruri foarte frumoase şi chiar au rămas plăcut impresionaţi. Atât ei, cât şi profesorii lor, mulţi dintre ei foşti studenţi ai Facultăţii noastre. Au rămas impresionaţi de progresele pe care le-a făcut Facultatea în ceea ce priveşte dotarea laboratoarelor pentru studenţi şi a celor de cercetare”.
Iar din spusele profesorilor şi a elevilor lucrul acesta chiar s-a întâmplat:
„I-am văzut impresionaţi de multe lucruri prezentate aici. Vizionările din laboratoare i-au stimulat, i-au pus pe gânduri. Cred că ceea ce i-a tulburat, de fapt, a fost ideea de ce ar putea învăţa aici. Au rămas impresionaţi. Nu am venit cu ideea de a-i convinge să dea neapărat la Fizică, ci pur şi simplu să le deschidem şi o altă cale, să le arătăm că mai există şi altceva decât facultăţile pe care le ştiu ei acum. Este prima vizită pe care o facem cu ei aici şi se vede că cei de la Fizică şi-au dat silinţa, au muncit ca să le arate lucruri interesante. Iar elevii au fost încântaţi”, spune Marcel Bădrăgan, profesor de Fizică la Colegiul Național „A.T.Laurian” din Botoşani.
În anul 2011, „Zilele Porţilor Deschise” la Facultatatea de Fizică s-au desfăşurat pe parcursul a doar două zile, fiind prezenţi la eveniment peste 600 de elevi, astfel că anul acesta Universitatea şi-a propus să extindă perioada de desfăşurare la o săptămână întreagă.