360.uaic.ro: Cum vă puteți prezenta pe scurt – 140 de caractere (ca pe twitter)?
Horea Mihai Bădău – 14 ani de presă, 12 ani de învățământ universitar, 5 ani de experiență și predare în Social Media, îmi place să împărtășesc cunoștințe.
360.uaic.ro: Dar cartea o puteți prezenta în limita a 140 de caractere?
Horea Mihai Bădău – Cea mai sigură și rapidă cale pentru a avea succes pe blog, Twitter și Facebook.
360.uaic.ro: Vă considerați un comunicator activ în social media? Care ar fi motivele?
Horea Mihai Bădău – Întrucat este o întrebare cu răspuns închis, voi răspunde scurt da. Expertiza mea în Social Media poate fi consultată aici. În ultimii doi ani am acționat mai putin pe conturile proprii și mai mult pentru clienții mei.
360.uaic.ro: Ce v-a determinat să scrieți o astfel de carte cand Social Media evoluează de pe o zi pe alta cu o viteză amețitoare?
Horea Mihai Bădău – Evoluează foarte rapid cifrele, dar tehnicile și strategiile pe blog, Twitter și Facebook corespund unor principii generale Social Media și țin pasul cu evoluția unei cărți. Cartea mea prezintă tehnici și strategii necunoscute în Romania. Din acest punct de vedere este un câștig pe care utilizatorul de Social Media nu îl va obține prin-o documentare clasica pe internet.
360.uaic.ro: Pentru cine e de fapt manualul de social media?
Horea Mihai Bădău – Este destinat amatorilor și profesioniștilor, deopotrivă. Prin intermediul acestui manual amatorii devin profesioniști, iar profesioniștii învață să lucreze profesional, nu ca niște amatori. Din semnalele pe care le-am primit, cei care au citit cartea sunt entuziasmati de experiență și recomandă manualul cu multă căldură. Vă invit să citiți o recenzie recentă scrisă de bloggerul numărul unu din Oltenia si un alt material recent care a apărut pe agentiadepresa.ro, cea mai importanta sursa de informatii despre carti (locul 18 in zelist.ro).
360.uaic.ro: Cât de relevante sunt informațiile cuprinse în carte?
Horea Mihai Bădău – Toate informațiile prezentate în carte sunt de ultima oră, pot fi aplicate rapid și eficient.
Manualul este structurat pe sistemul „how to”, astfel încât să te ajute sa înveți rapid tehnicile și să le aplici cu ușurință. Fiecare capitol are referiri la caracteristicile Social Media din Romania, cu date și situatii relevante.
360.uaic.ro: Din câte știu, pregătiți o nouă ediție a acestei cărți. Din momentul în care ați scris cartea și până acum rețeaua Google+ s-a dezvoltat și în Romania. Are rețeaua de socializare a celor de la Google suficient de mult succes în țara noastră încât să merite să îi acordați un capitol în urmatoarea ediție a cărții?
Horea Mihai Bădău – Ca să continui răspunsul la o întrebare adresata mai devreme, cred ca manual va ține pasul cu viteza de dezvoltare a platformelor Social Media dacă vom scoate câte o ediție nouă în fiecare an. Prima ediție a avut un subiect neașteptat, s-a epuizat într-un ritm extrem de rapid, așa încat pregatim a doua ediție. În paginile sale își vor găsi locul capitole despre LinkedIn, Google+ și Pinterest.
360.uaic.ro: Ca răspuns unei recenzii realizate pe un blog, ați afirmat că la urmatoarea ediție vor contribui și bloggerii care au realizat astfel de recenzii. În ce fel se va realiza acest lucru?
Horea Mihai Bădău – În prima ediție am intervievat 4 bloggeri importanți, Cristian Manafu, Alexandru Negrea, Tiberiu Lovin și Bobby Voicu. În ediția a doua voi intervieva mai mulți bloggeri, bineînțeles numai pe cei care au ceva relevant de spus.
360.uaic.ro: Ce recomandări le puteți da studenților în privința utilizării platformelor online în activitățile de învățare?
Horea Mihai Bădău – În primul rând, să le folosească. Eu lucrez cu studenții în grupuri de Facebook, informația circulă prin ping-uri pe blogurile noastre (tehnica este descrisă în carte și este indispensabilă oricărui bloger), discutăm foarte mult pe chat, organizăm videoconferințe pe Skype. Dacă întârzii îmi anunț studenții pe Twitter).
360.uaic.ro: A cui a fost ideea Grupului Bloggerilor din Romania de pe Facebook? De la ce a pornit?
Horea Mihai Bădău – Ideea mi-a venit de la o constatare simplă: în acest moment pe Facebook sunt peste 4,5 milioane de conturi româneşti, în timp ce conturile de blogging sunt câteva zeci de mii. Deci bloggerii ar trebui să urmeze cât mai mult publicul – ar trebui să activeze cât mai mult pe Facebook.
Unul dintre principiile de bază din Social Media: sharing is caring.
360.uaic.ro: Cum puteți defini spațiul destinat în exclusivitate persoanelor care activează în blogging de pe Facebook?
Horea Mihai Bădău – Este un spaţiu de promovare şi de networking. Din păcate, bloggingul are o componentă individualistă, ca să nu-i spunem egoistă, conform căreia bloggerul acţionează în special pentru a aduce trafic pe postări – aceasta ar fi determinanta principală a acţiunilor sale, fie că redistribuie conţinut, fie că trimite linkuri, fie că face networking. Este mai puţin reprezentat unul dintre principiile de bază din Social Media: sharing is caring. Pe Facebook este important să intri într-o comunitate şi să participi activ la acţiunile ei, fără să te gândeşti neapărat la un câştig imediat. Într-un grup de Facebook contează mai mult să îl ajuţi, să îl promovezi pe celălalt, decât să te promovezi pe tine. Dacă te promovezi numai pe tine, nu te va citi nimeni, aşa cum se întâmplă şi în Grupul Bloggerilor din România. Dacă îi promovezi pe ceilalţi, dacă eşti un contributor activ la conţinutul creat de ceilalţi, atunci vei primi şi tu acelaşi lucru. Grupul Bloggerilor din România este un spaţiu unde bloggerii au decis să renunţe la individualism şi să lucreze în primul rând pentru ceilalţi: au intrat cu adevărat în Social Media.
360.uaic.ro: Cum se desfasoară activitatea în cadrul grupului? Exista reguli clar enunțate care să ordoneze activitatea bloggerilor?
Horea Mihai Bădău – Principala “bătălie” pe care a trebuit să o ducem a fost schimbarea unor deprinderi individualiste ale bloggerilor, cum ar fi aceea de a trece din grup în grup şi a plasa linkul la articol. Şi atât. Rezultatul este un fel de spam, deoarece toată lumea trece “în zbor”, lasă linkul şi pleacă, iar linkurile respective nu sunt citite de nimeni. De aceea am încercat şi am reuşit să implic bloggerii şi în alte activităţi, specifice unei comunităţi, mai mult decât simpla postare a unui link. Sunt foarte mulţumit de această reuşită.
360.uaic.ro: Există acțiuni specifice în cadrul grupului? Care sunt cele mai importante?
Horea Mihai Bădău – Ca să continui ideea de mai sus, în fiecare zi, există câte o activitate specifică în grup, la care participă foarte multe persoane. De exemplu, lunea este “Ziua blogurilor”, în care cei care doresc să le citim blogurile şi să scriem despre ele, se înscriu, iar membrii grupului scriu review-uri despre blogurile lor. Este o modalitate excelentă de a-ţi îmbunătăţi blogul, ca urmare a observaţiilor primite, de asemenea primeşti trafic de la toţi cei care au scris despre blogul tău pe blogurile lor, urci în zelist.ro şi îţi faci noi prieteni. Marţea este ziua Guest Post-urilor, în care membrii grupului îşi deschid blogurile pentru a primi articole scrise de alţi bloggeri, miercurea este Ziua Dezbaterilor, cea mai ”fierbinte” zi, în care propunem mai multe teme de discuţie, ne spunem opiniile şi la finalul zilei, toţi participanţii la dezbatere scriu pe blogurile lor tot ce s-a discutat, cu linkuri la blogurile celor care şi-au expus opiniile. În aşa fel, opiniile respective se răspândesc pe toate blogurile participante la dezbatere, iar linkurile care se dau între participanţi reconstituie networkingul din grupul de Facebook. Joia este Ziua Invitatului Special, în care încă nu s-a întâmplat nimic şi aici este vina mea, din cauza stării de sănătate, dar vom avea în curând câte un invitat interesant în fiecare joi în grup, vinerea se alege cel mai bun articol al săptămânii, sâmbăta cel mai bun blog, iar rezultatele se postează pe bloguri, în timp duminica este Ziua Filmului, când se prezintă şi se discută cele mai bune filme.
Blogurile prezintă câteva atuuri importante pentru studenţi.
360.uaic.ro: Cum credeți ca ați putea determina studenții să aibă un blog și să fie activi într-un astfel de grup?
Horea Mihai Bădău – Înţeleg că întrebarea se referă la studenţi în general, nu numai la studenţi la Jurnalism. Blogurile prezintă câteva atuuri importante pentru studenţi:
– Îi ajută să-şi contruiască propriul brand, să devină persoane cunoscute, chiar dacă scriu pe domenii aparent lipsite de interes. O studentă a început să scrie pe blog articole despre animalele de companie. A avut o idee interesantă: fiecare întâmplare era relatată din perspectiva unui mic căţeluș. A ajuns extrem de cunoscută în lumea iubitorilor de animale şi şi-a găsit şi un loc de muncă aşa cum şi-a dorit. Prin blog, ieşi din anonimat, devii un nume, cunoşti oameni interesanţi şi îţi construieşti un viitor. Fără să exagerez, pot spune că un blog îţi poate schimba viaţa.
– Angajatorii îşi caută viitorii angajaţi pe Google. Fie că te verifică atunci când te înscrii pentru un interviu, fie te găsesc atunci când tastează un anumit domeniu pe Google şi le apare numele tău. Atunci când tastează numele tău pe Google, pe prima poziţie în motorul de căutare va apărea blogul tău, unde există cel puţin un cv şi o fotografie, deci primul pas spre personal branding a fost făcut. Dacă vor să angajeze pe cineva, vor tasta domeniul respectiv, iar în rezultatele motorului de căutare va apărea numele tău pentru că scrii în acel domeniu.
– Întotdeauna începutul este cel mai greu, dar reţeta este simplă: trebuie să scrii despre un domeniu care te pasionează (este foarte important să-i pasioneze şi pe alţii) şi să scrii zilnic despre domeniul respectiv, ca şi cum ai povesti ceea ce scrii, unui prieten. Primele 3 luni vor fi foarte grele, pentru că nu te va citi aproape nimeni şi vei avea impresia că vorbeşti cu pereţii, dar apoi, încet-încet, prietenii cu care vorbeşti atunci când scrii pe blog, vor apărea în jurul tău. Şi de atunci, totul va fi mai uşor. La un moment-dat, când nici nu te vei gândi la asta, pentru că vei fi prea ocupat să scrii lucruri interesante pentru prietenii tăi din Social Media, vor veni şi banii. Şi nu vei mai avea nevoie de un alt serviciu. Banii care vin din Social Media depăşesc cu mult salariile tradiţionale..
– Prin intrarea în Grupul Bloggerilor din România, studenţii vor cunoaşte alţi bloggeri, vor câştiga trafic şi linkuri – adică vor câştiga influenţă. Aşa cum am spus şi mai devreme, în Social Media nu ai cum să reuşeşti, dacă nu eşti social: trebuie să cunoşti oameni, să interacţionezi şi să te împrieteneşti cu ei. Un blog scris de o persoană solitară nu prea are şanse de reuşita.
Aș vrea să menționez la final, că îmi doresc foarte mult să mă întalnesc cu studenții din Iași. În perioada în care conduceam Asociația Consumatorilor de Media, am organizat la Iași mai multe evenimente culturale și am fost extrem de impresionat de creativitatea, originalitatea și frumusetea din sufletele oamenilor cu care m-am întâlnit atunci. Iașiul studențesc este un loc unde îmi voi dori mereu să mă întorc pentru o întâlnire care să se materializeze într-o explozie de idei.