Cum pot ajunge universitățile din România în top 500?

Prof.univ.dr. Stefan Avădanei, decanul Facultăţii de Litere

Top 500 este un clasament internațional ce ierarhizează cele mai bune universități din lume în funcție de performanța științifică. Realizat de Institutul pentru Învățământ Superior al Universității Jiao Tong din Shanghai, clasamentul a căpătat o notorietate internațională, devenind, alături de clasamentul întocmit de revista Times Higher Education Suplement, un instrument de referință pentru instituțiile de învățământ superior din întreaga lume. Nici una din universitățile din România nu se regăsește însă în acest clasament.

Într-un interviu pentru 360 UAIC, prof. univ. dr. Ştefan Avădanei, decanul Facultății de Litere din cadrul Universității „ Alexandru Ioan Cuza” din Iași,  subliniază câteva direcții fundamentale pe care universitățile românești trebuie să le urmeze pentru a crește calitatea și performanța învățământului superior. În opinia sa, abia după ce sunt urmate aceste direcții universitățile românești se pot concentra asupra clasamentelor și standardelor internaționale.

Schimbarea trebuie să vină din interior

Prof. univ.  dr. Ștefan Avădanei este de părere că aceste clasificări nu trebuie să fie un obiectiv în sine pentru o universitate, ci mai degrabă o consecință a modului său de organizare. „Personal nu cred în aceste clasificări. Universități ca Oxford, Cambridge, Harvard, Princeton sau Yale, nu au urmărit nici un fel de clasificare de la Shanghai ca să fie în topul universităților din lume. Ele s-au constituit încă de la început ca instituții de învățământ de calitate și au rămas așa până astăzi, independent de  criteriile și standardele de clasificare internaționale”.

Universitățile din România au nevoie de o bază solidă pe care să poată construi. „Nu ne putem aștepta în România ca universitățile să aibă acces la aceste clasificări, să intre într-un top sau altul, atâta timp cât învățământul în general este desconsiderat complet. Ne frământăm degeaba atâta vreme cât nici guvernul, nici președinția, sau alți factori politici sau administrativi, nu acordă atenție suficientă învățământului”, a declarat Ştefan Avădanei.

Pentru ca o universitate sa fie bună ea trebuie să aibă studenți buni și profesori buni

În opinia decanului Facultății de Litere cheia schimbării o reprezintă studenții și profesorii. Ei sunt cei de care depinde performanța și calitatea învățământului într-o universitate. „Pentru ca o universitate să fie bună, ea trebuie sa aibă două elemente foarte bune: studenți și profesori buni”.  În acest fel, va exista și o cercetare științifică temeinică de care depinde includerea în clasificările internaționale.

Pentru a avea studenți buni o universitate trebuie, în opinia  profesorului Ştefan Avădanei, să facă măcar două lucruri în acest moment. În primul rând, trebuie să reintroducă admiterea. „Imediat după ce a fost scoasă admiterea nivelul studenților a scăzut drastic. De la un an la altul studenții sunt tot mai slabi. Introducerea admiterii ar rezolva această problemă și ne-ar aduce la nivelul de dinainte de 1989, când aveam studenți mult mai buni  decât acum”. În al doilea rând, universitatea trebuie să își revizuiască modalitatea de evaluare. „Evaluarea studenților nu trebuie să fie una spontană, momentană, prin examenul de la sfârșit de an, ci una cumulativă. Studentul trebuie să fie evaluat prin participarea la cursuri și seminarii, prin lucrări semestriale la seminar și în cele din urmă prin examen final, a cărui pondere să fie de cel mult 20%.În acest fel, evaluarea este mult mai relevantă și mai convingătoare. Se vede din notă nu întâmplarea, a căzut sau nu pe subiect, ci activitatea studentului pe întregul semestru”.

Calitatea unei universități depinde în egală măsură și de profesorii săi. Prof. univ. dr. Ștefan Avădanei este de părere că universitățile românești pierd din vedere un lucru esențial în evaluarea profesorilor, prestația didactică, în momentul de faţă criteriile de evaluare bazându-se mai degrabă pe activitatea de cercetare, concretizată prin publicarea în reviste de cercetare recunoscute internaţional, aşa numitele publicaţii ISI.

Colaborarea eficientă dintre profesori și studenți este un alt element cheie pentru performanța unei universități.  Din acest motiv, este foarte importantă evaluarea profesorilor de către studenți. „Noi am introdus evaluarea profesorilor de către studenți dar mai mult formal. Nu s-a întâmplat absolut nimic, nici un profesor nu a fost sancționat pentru rezultatele proaste, nici un profesor nu a fost premiat pentru rezultate foarte bune. Se fac niște aprecieri de formă și nu le ia nimeni in considerare”.

Aprecierea profesorilor intrauniversitar și interuniversitar este o altă soluție indicată de prof. univ. d Ștefan Avădanei pentru a îmbunătăți calitatea actului didactic. „Profesori din aceeași catedră sau departament nu știu nimic unii de alții pe parcursul a zeci de ani de zile. Trăim în lumi absolut paralele pentru că nu există o modalitate de evaluare intradepartamentală sau intrauniversitară”. Acest tip de evaluare a calității unui profesor este la fel de importantă ca și doctoratul sau publicarea unor cărți sau articole cotate ISI. „Nu văd de ce să exagerăm într-o direcție când de fapt menirea noastră primă într-o universitate este aceea de a fi un dascăl, fără a neglija cercetarea însă. Un dascăl bun își va face cercetarea și fără să îi spună cineva că trebuie să publice în revistele ISI”.

Acestea sunt cele două dimensiuni mari pe care ar trebui sa meargă universitățile românești pentru a deveni mai performante. În opinia decanului Facultății de Litere, prof. univ. dr. Ștefan Avădanei,   îmbunătățirea calității studenților prin metodele sugerate și rotunjirea modului de apreciere a profesorilor sunt primii pași pe care universitățile trebuie să îi urmeze pentru a crește calitatea învățământului superior.

[divider]
Citiţi şi alte articole din tema lunii mai:

2 Comentarii la "Cum pot ajunge universitățile din România în top 500?"

  1. Gabriel STOIAN   17/05/2011 at 9:11 pm

    Stimate Domnule Prof. univ. dr. Ștefan Avădanei

    Ca fost student la Facultatea de Fizica a UAIC va dau perfecta dreptate. In plus, cred ca pentru a-i ajuta pe studenti, masteranzi si doctoranzi sa fie mai bine pegatiti pentru a publica articole de succes scrise in limba engleza ar trebui ca la fiecare universitate din Romania sa se predea si cursuri obligatorii de limba engleza pentru comunicare academica. Eu am urmat un astfel de curs pe durata unui semestru in primul an de studii la Universitatea din Nanjing, China unde am studiat Tehnica formarii de imagini cu unde terahertziene (terahertz imaging, in limba engleza), dar am participat si la un curs de pregatire de scurta durata de 15 ore predat de d-na doctor cercetator in filologie Margaret Cargill de la Universitatea din Adelaide, Australia, ce are scrisa si o carte, „Writing Scientific Research Articles”. Totodata la Universitatea din Nanjing am participat si la prezentarile pe tema tehnicilor de scriere a unui articol in limba engleza sustinute de doi editori ale unor reviste, unul din domeniul geologiei si unul din domeniul geografiei. Iar de curand am fost si la o scurta prezentare pe aceeasi tema de editoarea Radka Matka de la grupul de reviste Emerald (www.emeraldinsight.com) tinuta la sala 8.3 de la Universitatea Petre Andrei din Iasi.

    Apoi, la acordarea titlului stiintific de doctor ar trebui sa se tina seama de rezultatele obtinute in cercetare, nu neaparat de articolele publicate si de cotarea acestora.

    Cu respect,

    Gabriel STOIAN

  2. Ioana Andone   06/06/2011 at 6:45 pm

    Secretul universitatilor de top este simplu si face, de altfel, parte din strategia tarilor cu universitati de succes. Invatamantul este particular. Nu merge mai departe decat cel care realmente invata, sau cei care au banii necesari – oricare ar fi cazul, mai rar o persoana care ajunge sa studieze la o asemenea institutie isi va permite sa isi bata joc de banii investiti. De aceea, la sfarsit, firmele de top stau aliniate pentru a-i angaja.
    Prin asta nu neaparat spun ca asa ar trebui facut si in Romania (e clar ca o simpla imitare nu ar duce nicaieri), dar acesta este unul dintre principalele motive pentru care majoritatea nu iau studiile in serios. Indubitabil, schimbarea ar trebui sa porneasca din interior si ar trebui sa inglobeze solutii pentru toate problemele mari ale invatamantului universitar din Romania.
    Ar trebui.
    Mai dureaza, deci, pana vom fi in top 500, si e pacat, pentru ca, este clar, romanii au din plin ce le trebuie.
    Pe de alta parte insa… cei mai buni reusesc, cu sau fara top 500…

Leave a Reply

Your email address will not be published.